Säännöt

1. Pelaamisen pitää olla turvallista ja hauskaa kaikille

2. Hahmoon kirjoitettujen juonien pelaamisen lisäksi saat parhaan pelikokemuksen juttelemalla muiden pelaajien kanssa ja luomalla itsellesi siten lisää sisältöä.

3. Esinekortit. Pelaajilla on omien proppien lisäksi pelinjohdon tarjoamia juoniesineitä, joita jokaista vastaa pelaajalla mukana oleva esinekortti. Tämä siitä syystä, että toiset pelaajat tietävät, että vain näihin proppeihin on lupa koskea. Esim hahmolla on yllään kaulakääty, sormus ja rannekoru. Hänellä on hallussaan esinekortti vain kaulakäätyyn. Jos hahmo on tajuton ja toinen hahmo päättää ryöstää hänet, ryöstäjän pelajan täytyy käydä läpi tajuttoman hahmon pelaajan kortit ja hän saa varastaa vain kaulakäädyn.

4. Ominaisuuskortit: Hahmoilla on ominaisuuksia, joita he voivat käyttää omaksi hyödykseen pelissä (suostuttelukyky saa paljastamaan salaisuuksia, Mestariampuja nostaa hahmon voittomahdollisuuksia kaksintaistelussa jne). Mikäli pelaaja haluaa käyttää ominaisuutta, hänen tulee heti tilanteen aluksi/ennen tilannetta näyttää vastapelaajalle korttinsa, minkä jälkeen tilanne hoidetaan ohjeiden mukaan eläytymällä. On olemassa ominaisuuksia, jotka voivat myös mitätöidä pelaajaa vastaan käytetyn ominaisuuden. Kortteja voi käyttää vain niin monta kertaa kuin kortissa lukee. Käytetty kortti revitään.

5. Taskuvarkaus: ominaisuus, joka antaa hahmolle mahdollisuuden varastaa toiselta hahmolta jonkin esineen. Koskee vain esineitä, joihin uhrilla on esinekortti kts. kohta 3.  Taskuvarkaus käydään pelinjohdon kautta. Varas kertoo pelinjohdollle mitä tahtoo varastaa ja keneltä ja pelinjohto pyytää uhrin Black Boxiin, jossa uhrin täytyy antaa kyseinen esine pelinjohdolle. Tämän jälkeen varas voi noutaa esineen pelinjohdolta. Mikäli uhrilla ei ole varkaan haluamaa esinettä, pelinjohtaja vetää sattumanvaraisesti yhden uhrin esinekorteista ja tämä joutuu luopumaan kyseisestä esineestä. Uhri huomaa varkauden aina vasta hetken kuluttua Black boxin jälkeen.

On olemassa ominaisuuskortteja, joilla uhri voi napata taskuvarkaan itseteossa. Jos uhri haluaa käyttää ominaisuutta, hänen pitää pelata kortti, silloin kun pelinjohto kertoo, että hänet aiontaan ryöstää. Tällöin pelinjohto ohjaa taskuvarkaan uhrin luo ja tilateen selvittäminen jää hahmojen välille.

6. Taistelu: Jos haluat haastaa toisen hahmon taisteluun, käytä peukutusmekaniikkaa. Esim. poliisi osoittaa rosmoa postoolireplikalla ja käskee tämän antautumaan tai hän avaa tulen, samalla kun näyttää peukkua ylöspäin. Rosmo voi joko näyttää peukkua alaspäin ja antautuu tai näyttää peukkua ylöspäin ja vetää oman aseensa esiin. Taisteluiden lopputulema ratkeaa kivi-sakset-paperi-ottelulla. Etu on haastetulla:

-Jos haastaja voittaa, haastettu hahmo tippuu tajuttomana maahan

-Jos haastaja häviää tai tulee tasapeli, haastaja ampuu ohi ja haastettu saa mahdollisuuden, joko paeta tai tehdä vastahyökkäyksen, jolloin roolit ovat toisin päin.

-On olemassa ominaisuuskortti, jonka ansiosta hahmo voittaa vaikka tulisi tasapeli. Pelaajan täytyy käyttää tämä kortti ennen k-s-p ottelua.

-Hahmo ei voi hyökätä uudelleen saman hahmon kimppuun 10 minuuttiin 

Hahmon voi haastaa kaksintaisteluun, jolloin taistelu käydään Black Boxissa. Taistelu käydän k-s-p:nä ja siihen pätee samat säännöt. Tasatilanteessa ottelijat voivat halutessaan ampua uudelleen niin usein kuin heillä riittää luoteja (lukee esinekortissa). Mikäli hahmolla on ominaisuuskortti, joka auttaa häntä ampumaan paremmin ja hän päättä pelata sen, hän haavoittaa automaattisesti vastustajaansa. Jos molemmilla on tämä kortti, molemmat haavoittuvat. Haavoittunut taistelija hoippuu takaisin peliin ja hahmo kuolee, ellei saa apua 10 minuutissa.

-kuka vaan voi haastaa kenet vaan, mutta haastetta ei ole pakko ottaa vastaan.

-Aseetonkin hahmo saa siis aseen tähän tarkoitukseen, mutta vain Black boxin ajaksi.

7. Myrkyttäminen. Hahmo on mahdollista myrkyttää. Tämä tapahtuu pelinjohdon kautta. Myrkyttäjän täytyy päästä kosketuksiin uhrin ruuan tai juoman kanssa, niin että voi tiputtaa siihen myrkyn, katsoa, että uhri juo/syö sen ja tulla sen jälkeen kertomaan pelinjohdolle, että on myrkyttänyt uhrinsa. Tämän jälkeen Pelinjohto keskutelee asian läpi uhrin kanssa black boxissa.

-Myrkytetty uhri ei kykene käyttämään ominaisuuskorttejaan.

-Myrkytys voidaan parantaa vain kuhunkin myrkkyyn määritetyllä vastalääkkeellä

-Myrkky tappaa uhrinsa hitaasti ja kivuliaasti, mutta vasta punaisen lipun noston jälkeen

-Hahmo voidaan myrkyttää ja parantaa useita kertoja, mutta myrkky ei ole sen tehokkaampi, vaikka sitä antaisi useamman annoksen. Yksi annos vasta-ainetta riittää, minkä jälkeen uhri täytyy myrkyttää uudestaan.

8. Parantaminen: pelissä on ensiapuvälineitä (ingame), joiden haltijoilla on esinekortti näihin. Ennen kuin punainen lippu on nostettu, vahingoittunut (haavoittunut, myrkyttynyt...) hahmo voidaan elvyttää/antaa vasta-ainetta 10 min sisällä vammautumisesta/myrkytyksestä ja hän palaa täysin toimintakuntoiseksi. Jos uhri ei saa apua 10 minuutissa, hän kuolee (pelinjohtaja tulee ilmoittamaan uhrille, kun aika on täysi, jolloin hän voi tehdä viimeisillä voimillaan jotain näyttävää). Poislukien myrkytys, joka tappaa uhrinsa vasta 10 min punaisen lipun noston jälkeen, vaikka myrkytys olisi tapahtunut pelin ensimmäisen 5 minuutin aikana.

9.Punainen lippu: Nostetaan kun peli on loppupuolella n. tunti enen pelin loppua. Myrkytyksen uhrit kuolevat

10. Black Box: huone, jossa jokin tilanne käydään läpi sanallisesti, pelinjohdolta voi kysyä neuvoa rauhassa, murhan uhrin ruumista pääsee tarkastelemaan lähemmin sekä myrkytykset ja taskuvarkaudet käydään läpi uhrien kanssa.

11. Hahmojen vangitseminen: hahmo voidaan vangita, joko 

-virallisesti, jolloin vangitsijan täytyy olla viranomainen (tuomari tai apulaisseriffi), jolla on ominaisuuskortti tähän, ja hänen on pystyttävä näyttämään todisteet vangittua vastaan 15 minuutissa vangitsemisesta. Tällöin vangiun hahmon pelaaja ei voi käyttää ominaisuuskottejaan.

-enemmistön mielivallalla, joilloin joku hahmo voidaan yhteis tuumin päättää laittaa köysiin.

Ketään ei saa oikeisti köyttää vaan vangitun pitää itse pidellä köyttä ranteidensa ympärillä

Vangittu voi vapautua:

-Hän saa ulkopuolelta apua (joku katkoo köydet)

-Hänellä on ominaisuus jolla vapautua

-Hän käyttää ympäristöään hyväkseen (hänen ulottuvillaan on terävä esine yms jota hän uskoisi voivansa käyttää). Tällöin hänen täytyy neuvotella asiasta pelinjohdon kanssa ennen kuin hän voi vapautua.

12. Todisteet:

Pelissä on koottava todisteita saadakseen jonkun oikeuden eteen. Todisteita on kahden laisia:

1. todisteet, jotka riittävät itsekseen. Näissä on peliohje, joka kertoo mitä todisteen esittämisestä seuraa.

2. todisteet, jotka saavat tekijän murtumaan. Tappajalla on tiedossaan kuinka monta todistetta häntä vastaan tarvitaan, jotta hän murtuu ja tunnustaa. Todiste voi olla myös suullinen, mikäli löytyy todistaja.


Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita