Pelaajaturvallisuus (oma ja kanssapelaajan) on kaikkien pelaajien vastuulla. Tehdään tästä kaikille hyvä ja turvallinen harrastus.
Lue ohjeet kunnolla. Mekaniikkoja harjoitellaan alkubriefissä.
Pelaamisen rajat:
Pelaamisen on tarkoitus olla turvallista ja miellyttävää kaikille. Tämä ei ole niin sanottu HC peli eli vaaratilanteita ei saa aiheuttaa voimakkaaseenkaan eläytymiseen vedoten. Näyttävät painiottelut on hyvä sopia pelaajien välillä etukäteen tai muutamalla sanalla pelin aikana.
Jokaisen ihmisen henkistä ja fyysistä koskemattomuutta tulee myös kunnioittaa.
Pelissä ollaan juonimassa ja juoruilemassa (ja sitten vähän ratkomassa murhaa) eli ei lähtökohtaisesti tappelemassa, mutta koska se on mahdollista, siihen on mekaniikka ks. Peukutus-eskalaatiomekaniikkka.
Turvasana:
Turvasanana käytetään tässä pelissä turvasanaa. Turvasanalla pelaaja voi katkaista minkä tahansa syystä tai toisesta epämiellyttävän tilanteen ilman perusteluja. Mikäli pelaaja sanoo turvasanan kohtaus keskeytyy ja siinä mukana olleet pelaajat varmistavat turvasanan sanoneelta henkilöltä, että tämä on kunnossa. Turvasanan käyttöä ei pidä epäröidä. Mikäli mietit että pitäisiköhän käyttää vai purenko vaan hammasta, niin käytä. Jos ajattelet asiaa, tilanne on jo siinä pisteessä, että se pitää lopettaa. Tilanne voidaan selvittää puhumalla sivummalla, menemällä offgameen (nyrkki otsan päälle) hetkeksi tai tulemalla offgame aluelle.
OK -merkki:
Mikäli joku pelaaja näyttää tavalla tai toisella voivan huonosti tai on näyttänyt peukkua alaspäin eskalaatio tilanteessa niin hänen hyvinvointinsa voidaan ja tulee tarkastaa. Kysymys tehdään sukeltajien OK-merkillä eli tekemällä etusormesta ja peukalosta ympyrä. Tähän vastataan peukku ylös, jos kaikki on ok tai peukku alas jos ei ole. Mikäli peukalo heiluu jossain välillä se tulkitaan samoin kuin alaspäin oleva ja tilanne selvitetään sanallisesti. Tarvittaessa Offgamessa.
Peli seis:
Jos pelissä tapahtuu vaaratilanne, peli keskeytetään välittömästi huutamalla "peli seis", jolloin kohtaus keskeytyy ja tilanne selvitetään. Peli jatkuu huutamalla "peli jatkuu". Peli päättyy huutoon "peli päättyy".
Pelipaikalta löytyy ensiapulaukku.
Peukutus-eskalaatiomenetelmä:
Tässä eskalaatiomenetelmässä pelaajat vievät yhteisymmärryksessä tilannetta haluamaansa suuntaan varmistamalla peukuttamalla onko jokin kohtaus toiselle pelaajalle ok. Pelaajan ei tarvitse kysyä lupaa toiselta pelaajalta edetä kuin tilanteissa, jossa toinen hahmoista joutuu vaaraan tai pelaajan on mahdollista muutoin tuntea olonsa epämukavaksi. Saa siis riidellä, mutta ei saa käydä käsiksi. Pelaajan on siis hahmossaan ilmaistava toiselle pelaajalle aikomuksensa sanallisesti, samalla kun kysyy peukkumerkillä pelaajalta tämän suostumusta. Hahmo voi puhua mitä vaan, mutta peukkumerkki ratkaisee toiminnan.
Tiivistetysti (lue ainakin tämä ja muut korostetut kohdat):
Jos haluat tehdä toiselle hahmolle jotain, mikä vahingoittaa tätä, kysyt hahmon pelaajalta luvan toimintaan näyttämällä peukkua ylöspäin samalla, kun ilmaiset aikeesi sanallisesti hahmoon sopivalla tavalla. Et saa toimia, mikäli vastapelaajasi ei näytä peukkua ylöspäin.
Tilanteita ei voi pre-eskaloida, eli peukkua ei voi näyttää kuin vasta vastauksena kysymykseen. Poislukien tilanteet, joissa pelaaja tuntee olonsa epämukavaksi ja toivoo että toinen pelaaja perääntyy hieman. Molempien pelaajien pitää hahmoissaan toimia niin että tilanteesta päästään tällöin järkevästi ulos. Myös muut pelaajat voivat hahmoillaan vaikuttaa tähän menemällä väliin (väliin menemällä tosin hyväksyy osallistuvansa tappeluun, eikä hahmolta tarvitse peukulla kysyä saako häntä hujauttaa lateksipuukolla). Hahmot voivat siis riidellä ja huutaa toisilleen, mutta tappelemaan saa ryhtyä vasta, kun on peukuttamalla saanut siihen luvan. Samoin missä tahansa tilanteessa kuka pelaaja tahansa voi pyytää peukuttamalla tilanteen rauhoittamista.
Peukutus toimii siis kysymyksenä saako toimia (peukku ylös), johon vastataan myönteisesti (peukku ylös) tai kielteisesti (peukku alas). Jälkimmäisen vastauksen jälkeen tilanne päättyy. Mikäli pelaaja ei reagoi, ei saa toimia.
Esimerkiksi:
Hahmo A ja B ovat eri mieltä jostain asiasta ja ovat alkaneet riidellä. B haluaa hutkaista A:ta turpaan ja uhotessaan asiasta ("nyt muuten tulee turpaan", "Eikö sana kuulu vai pitääkö puhua nyrkein?" jne peliin sopiva ilmaisu) kysyy peukulla ylöspäin, että tämä sopii A:lle. A nostaa peukun ylös ja tappelu alkaa.
Esimerkki kaksi:
Hahmo A ja B ovat eri mieltä jostain asiasta ja ovat alkaneet riidellä. B haluaa heittää drinkit A:n vaatteille ja uhotessaan asiasta kysyy peukulla ylöspäin, että tämä sopii A:lle. A ei halua pilata proppejaan. Hän ei reagoi mitenkään. B ei saa heittää juomaa vaan tilanne pysyy riitelyssä ennen kuin päättyy riitapukarien rauhoittumiseen. Sama tapahtuu mikäli A näyttää peukkua alaspäin.
Esimerkki kolme:
Hahmo A ja B ovat eri mieltä jostain asiasta ja ovat alkaneet riidellä. B Toteaa, että huutaminen on ahdistavaa ja näyttää peukkua alaspäin jolloin A perääntyy tilanteesta ja tarkistaa että B:llä on kaikki ok.
Tässä pelissä hahmojen salamurhaaminen on mahdollista, mutta vasta toisessa näytöksessä. Murha tapahtuu kirjallisella peliohjeella ja mikäli hahmosi osaa tällaisen ohjeen antaa, pelaaja tietää siitä erikseen.
Tässä pelissä on mahdollista (vaikkakin hyvin epätodennäköistä) alkaa joukkotappelu, jossa ollaan siis jo eskalaation viimeisessä vaiheessa. Pelaaja tekee päätöksen tappeluun osallistumisesta ja voi myös sieltä poistua. Kuitenkaan uutena tappeluun tulevaa hahmoa ei saa vahingoittaa ilman eskalaatiomekaniikan käyttöä pelaajien välillä.
Esim: Hahmot A ja B tappelevat. Hahmo C haluaa mennä väliin. A haluaa vahingoittaa hahmoa B ja varoittaa C:tä aikeistaan "älä sekaannu tähän tai sinulle käy huonosti" jne. samalla, kun kysyy peukkua näyttämällä käyhän tämä C:n pelaajalle. C vastaa peukulla ylöspäin, mikäli asia sopii tai peukulla alaspäin ettei sovi (esimerkiksi, että hahmo tuleekin toisiin ajatuksiin ja päättää perääntyä). C voi käyttää sanallista ohjetta peukutuksen kanssa. Esim. "sen kun yrität, mutta kuten tiedät, olen raskaansarjan mestari". Tällöin A voi arvioidan mahdollisuuksiaan uudestaan ja pelaajat keksivät järkevän ylöspääsyn tilanteesta.
Pelissä on paljon ihmissuhdesotkuja ja romanttisia juonia. Mikäli hahmolle tulee pelissä tilanne, johon toisen pelaajan koskettaminen tai muu lähelle tuleminen liittyy, niin tässä käytetään konfliktien tapaan peukku-eskalaatio-menetelmää.
Peukutuksen lisäksi käytössä on turvasana, joka on turvasana.
Huom! pelaajilla on käytössään hahmoihin liittyviä kyky kortteja, jotka voivat muuttaa tappelun lopputuleman. Tappeluun osallistuminen on aina pelaajan valitsema riski.